sobota 4. septembra 2010

Akai XR20 ‧ recezia

Prvý dojem ‧ ‧‧ ‧‧‧ ‧‧ ‧ 6 / 10

Po vybalení z elegantnej modrej krabice Bohemian Crystal (áno, zásadne 2nd hand) sa mi v rukách ocitol solídny, hoc na prvý pohľad trošku hračkársky pôsobiaci stroj v plastovo-kovovom šasi s nápadne veľkým LCD. Dojem prerastenej digitálnej hry zo začiatku 90. rokov umocnili aj hranaté tlačice, na ktoré som sa s nedôverou pozeral, až kým som sa jednej nedotkol. Na omak veľmi príjemný gumoidný plast mi pripomenul, že nástroj je v prvom rade na hranie a nie na pozeranie. Takže šup s ním do mixpultu a pre istotu rovno pripojím aj kontroler.

Po zapnutí ma oslepili podsvietené pady (plus pár iných tlačidiel) a, samozrejme, displej. Iluminácia LCD sa dá regulovať po krokoch a podsvietenie padov surovo vypnúť, čo je dobrý nápad pri prevádzke na batérie (6 x AA) a zlý nápad, pokiaľ človek nie je plne zorientovaný v ovládaní. Niektoré informácie totiž stroj na displeji nezobrazuje a dajú sa vydedukovať len z blikajúcich tlačidiel. Každopádne, pokiaľ si ho neplánujete zobrať k táboráku, ničoho sa báť netreba, na sieťovom zdroji môže svietiť deň-noc.

Keďže XR20 bola moja prvá hračka od Akai, mal som po zapnutí trošku obavy, či nebudem musieť odvárať manuál kvôli úplnym banalitám. Ovládanie je ale jednoduché, všetko je prehľadné a skoro všetko aj poruke. Manuál sa ale otvoriť oplatí, mne napríklad nedošlo, že nestačí uložiť len nový pattern, ale treba osobitne sejvnúť aj DRUM SET, ktorý obsahuje nastavenie samplov aj efektov. Ak to mám zhrnúť, zariadenie je voči vyšším primátom veľmi user friendly a jediné, čo mi chýba, je pár knobov na ovládanie napr. obálky alebo filtra a plne dynamické pady.

Zvuk ‧ ‧‧ ‧‧‧ ‧‧ ‧ 8 / 10

V stroji je cez 700 nástrojov, čo do istej miery vyvažuje uzavretosť celého systému. Nástroje sa priradzujú do troch layerov - DRUM, 1 SHOT a SYNTH. Čo sa bicích týka, sample sú jednoducho tučné. Hip-hopovú a R'n'B orientáciu stroja potvrdzujú desiatky aktuálnych výkrikov od "jea" až po "jou", kopec útržkov vokálov, nasamplované kilečká na rhodesoch a wurlitzeroch, či kvákajúce gitarky. Layer SYNTH je chromatický a nástroje sú skôr priemerné, ale niektoré stále veľmi použiteľné. Fazónu im dokáže vylepšiť sparťanská, ale kvalitná efektová jednotka, ktorá obsahuje 22 presetov reverbu (nastaviteľná úroveň sendu na každý layer) a 14 presetov EQ&Comp (on / off na layer). Všetky nástroje sú laditeľné, dá sa meniť ich hlasitosť, panoráma, obálka a úroveň nudného low pass filtra bez rezonancie. Časť nástrojov sa dá poslať do AUX výstupu a je teda možné ich modulovať externe.

Sekvencer ‧ ‧‧ ‧‧‧ ‧‧ ‧ 8 / 10

XR20 je drummachine a sekvencer je jeho silná stránka. Užívateľská pamäť činí 400 patternov (oficiálne 100 patternov, z ktorých každý sa skladá zo štyroch sub-patternov), 100 setov a 100 songov. Metrum je ľubovoľne nastaviteľné, takisto dĺžka patternu, takže abstraktné 7/4 beaty na 13 taktov nie sú najmenší problém. Ako sa na slušný sekvencer patrí, MIDI implementácia je solídna a nástroj bez problémov triggoval externý synt a rovnako ochotne sa nechal ovládať externým kontrolerom. Kvantizácia, swing a to, že stroj pozná aj trioly a sextoly ma uistilo o tom, že XR20 je naozaj beat box.

Jednou z mála jeho temných stránok je dynamika. Pady sú síce dynamické, ale stroj ako taký rozlišuje len 8 úrovní dynamiky a aj to treba padom krkolomne priradiť. Je to škodal, lebo mnohé nástroje sú multi-sample a vôbec, to kde sme? V ére TR 808?

Odhliadnuc od dynamiky sú pady naozaj kvalitné a dobre sa na nich hrá. Pri prehrávaní bliká pad prislúchajúci práve hranému samplu, čo je efektné aj praktické. Konštrukcia jednoduchého beatu je otázkou niekoľkých sekúnd a real-time mód je jeden z najpoužiteľnejších, s akými som sa stretol. Opak platí o step móde, ktorý má ďaleko od prehľadnosti a navigácia v ňom je nezmyselne zdĺhavá.

Hardware ‧ ‧‧ ‧‧‧ ‧‧ ‧ 8 / 10

Interná pamäť má 32 MB a externá nie je žiadna, ani USB, dokonca ani obľúbené Smart Media karty, nič. Spával by som lepšie, keby som si mohol odzálohovať tracky. Ale na druhú stranu, je to moderný prístroj a keď mi už v Poly800 vydržali patche 10 rokov, snáď vydržia aj v XR20.

Polyfónia je 32 hlasov, čo je dosť, 150.000 MIDI eventov je tiež luxus. Na konci je 24-bitový D/A prevodník a von to môže liezť cez MAIN, AUX a slúchadlový výstup. MIDI THRU nemá samostatný konektor, dá sa softwareovo zapnúť na MIDI OUT. 2 vstupy na footcontrolery potešia a vstup na mikrofón tešil tiež, kým nevysvitlo, že je nesymetrický a nikde sa nedá ovládať jeho úroveň. Efektovú jednotku samozrejme plne obchádza, ale to už by sme od tohto stroja asi chceli moc.

Nástroj je na trhu síce už cez dva roky, zatiaľ som však nenatrafil na nijakú modifikáciu, DIY expanziu, či bending, keby ste niečo objavili, dajte vedieť.

Záver ‧ ‧‧ ‧‧‧ ‧‧ ‧ 9 / 10

Kvalitné sample, dobrý zvuk a vynikajúci sekvencer vyvažujú jeho uzavretosť a limitované možnosti úpravy nástrojov. Určite to nie je all-in-one gear a nie je to ani MPC. Je to dostupný a kvalitný drummachine vhodný na všetky contemporary žánre.  A navyše vie bežať na batérie, takže Orange MicroCrush cez plece a hybaj na strechu.

Nový stojí okolo 330 €, EGA z druhej ruky kúpil za 160 €. Video čoskoro .]..




1 komentár:

  1. OPRAVA - úroveň Reverbu aj EQ&Compu je možné nastaviť na každý jednotlivý pad osobitne. Čiže nie po celých sekciách, ale na každý sampel zvlášť.

    OdpovedaťOdstrániť